Ołtarzyk pochodzący z XV w., wykonany z kości bydlęcej, drewna, złoceń przez warsztat Embriachi z Wenecji, zaprezentowany zostanie na wystawie: „Dolabella. Wenecki malarz Wazów” wśród dzieł weneckiego rzemiosła artystycznego.
Wystawa ta poświęcona jest twórczości Tomasza Dolabelli (ok.1570-1650) – nadwornego malarza polskich królów z dynastii Wazów, pracującego na rzecz owych królów oraz biskupów i opatów, mieszkającego w Polsce od 1598 r. aż do śmierci. Artysta ten, uważany za jednego z ostatnich przedstawicieli manierystycznego malarstwa weneckiego, a równocześnie jego twórcę, bardzo silnie wpłynął na styl polskiego malarstwa barokowego.
Dzięki inspiracji ks. biskupa Krzysztofa Nitkiewicza, na czas ekspozycji ołtarzyka w Warszawie, z Zamku Królewskiego do Muzeum Diecezjalnego wypożyczone zostały następujące zabytki:
Rzeźby: Madonny oraz św. Jana Ewangelisty z grupy Ukrzyżowania – pochodzące z pocz. XVII w. z Drezna, przypisywane Sebastianowi Waltherowi. Wykonanie: brąz złocony, odlew cyzelowany, groszkowany;
Płaskorzeźba z przedstawieniem Adoracji Dzieciątka, autorstwa Antonio Giorgetti, Alessandro Algardi (model) Rzym, ok. 1670. Wykonanie: odlew cyzelowany, brąz złocony, drewno polichromowane, złocone (oprawa);
Plakiety: z przedstawieniem Chrystusa oraz przedstawieniem Maryi – prawdopodobnie wywodzące się z Francji z 1 poł. XVII w. Pochodzą z kolekcji prof. Andrzeja Ciechanowieckiego. Do 2015 r. były eksponowane w jego mieszkaniu w Londynie.